Čaká nás finančná kríza kvôli “Labubu”?

Čaká nás finančná kríza kvôli “Labubu”?

Ešte ste o Labubu nepočuli? Je to fenomén, ktorý ovládol sociálne siete a stal sa zberateľským kúskom, pričom na hodnote nabral raketovým tempom. V skutočnosti však za touto plyšovou figúrkou môže byť takzvaný “Lipstick effect”, čo je teória, ktorá naznačuje začiatok ekonomickej krízy. Ľudia namiesto drahých a luxusných produktov vyhľadávajú malé a dostupné drobnosti. Práve vďaka tomu sa Labubu môže javiť ako symbol meniaceho sa správania spotrebiteľov a predzvesť prichádzajúcej ekonomickej krízy.

Popularita Labubu nabrala na obrátkach vďaka tomu, že ide o zberateľský kúsok s efektom prekvapenia - figúrky sa predávajú v takzvaných “blind boxoch”, čiže nikdy dopredu neviete, akú figúrku objavíte. Hoci je dizajn viac-menej trochu divoký, figúrka totiž vyzerá ako z hororu a rozprávky zároveň, obľúbili si ju najmä celebrity, ktoré ju nosia ako doplnok na luxusných kabelkách. Rádovo sa cena pohybuje okolo 15 eur až 20 eur, no limitované edície “secret Labubu” môžu stáť tisíce eur. Kvôli Labubu ošiaľu niektorí dokonca kradnú figúrky z kabieliek či vykrádajú autá, len aby sa dostali k vytúženému, prípadne extrémne drahému kúsku.

Hoci tento trend zatiaľ vyzerá ako nevinný ošiaľ zo sociálnych sietí, pravda je naozaj taká, že podobné nákupné správanie spotrebiteľov sa už v histórií objavilo niekoľkokrát, práve v súvislosti s ekonomickými krízami. Podľa teórie “Lipstick effect” si počas hospodárskeho poklesu ľudia nekupujú luxusné a drahé veci ako automobily, kabelky a podobne, no skôr sa zameriavajú na drobné luxusné radosti. Ide o to, že ľudia si chcú dopriať v náročných časoch radosť malou drobnosťou, ktorá navodí pocit luxusu. Tento efekt bol viditeľný najmä po roku 2001 alebo počas finančnej krízy v roku 2008.

Ďalším faktorom, ktorý môže zohrávať rolu spotrebiteľského správania je to, že počas recesií je pracovný trh viac konkurenčný a uchádzači o zamestnanie svoje financie investujú viac do svojho vzhľadu, pre zvýšenie svojej šance na uplatnenie sa.

Podobné správanie sa prejavuje v celkovom nákupnom správaní, namiesto reštaurácií si ľudia doprajú luxusné jedlo doma, investujú skôr do zážitkov.

Hoci recesia ešte nie je oficiálne tu, nákupné správanie spotrebiteľov sa mení. Ak pociťujete, že vás finančná situácia nejakým spôsobom začína ovplyvňovať, je na mieste poradiť sa so svojim finančným expertom, ktorý vám poradí, ako čo najlepšie spravovať svoje financie. Do budúcnosti sa treba zamyslieť aj nad pravidelným investovaním, ktoré vám pomôže vytvoriť si prostriedky na prípadný dôchodok.

Ing. Lenka Dikaczová
Autor: Ing. Lenka Dikaczová

Sprievodca na ceste finančnou nezávislosťou.

 

Potrebujete poradiť?
Vyplňte formulár, rada Vám pomôžem.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie